
Tur Bisikleti ve Ekipman Seçimi Nasıl olmalı? Tur yolculuğu yapmak isteyenlerin aklına gelen ilk sorudur bu. Bu yazımızda bu konu hakkındaki fikir ve düşüncelerimizi paylaşıyoruz.
Tur bisikleti seçimi öncesi kullanılacak rota göz önünde bulundurulması elzemdir. Çünkü hedeflenen rotadada yedek parçası dahi bulunmayan bir ekipman sizi yarı yolda bırakabilir. Eğer gideceğiniz rotada gerekli yedek parça ve ekipmanları bulabileceğinizi düşünüyorsanız yeni nesil teknoliji ile donatılmış bisiklet ve ekipmanlarınıda rahatlıkla kullanabilirsiniz.
Normal herhangi bir bisikletlede herhangi bir ekiman değiştirmedende uzun turlara çıkabilirsiniz ancak bu rotanızda size zorluk ve sıkıntılar çıkartması muhtemel bir durumdur. Bu konuda önemli olan nokta uzun yollarda rahat ettirecek bir tur bisikleti olmasıdır.
Uzun turlarda çelik veya aluminyum kadro kullanılabilmektedir. Alüminyum bilinen yada söylenenin aksine zayıf bir malzeme değildir. Birçok tur bisikletçisi başlangıç turlarında bu seçeneği değerlendirmiş ve Aleminyum kadro ile dünya turları dahi yapılmıştır. Burada en önemli nokta uzun turlar için bol bagaj/suluk/çamurluk/ayaklık montaj delikleri olmalıdır.


Çelik ve Aleminyum kadroların avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırarak başlayalım.
ÇELİK KADROLAR:
Çelik Kadroların Avantajları:
- Gelen darbelere burkulma kuvvetiyle karşılık verirler, buda çatlamaların önüne geçmesi demektir.
- Konforludurlar.
- Kadroya herhangi bir hasar geldiğinde heryerde kaynak ve tamiri mümkündür.
Çelik Kadroların Dezavantajları:
- Ağırdırlar.
- Alüminyum kadrolara göre biraz daha yumuşak bir malzemedir.
ALÜMİNYUM KADROLAR:
Alüminyum Kadroların Avantajları:
- Çelik kadrolara göre hafiftirler.
- Alüminyum çok sert bir malzemedir buda yola gücünüzü iyi aktarmanız demektir.
Alüminyum Kadroların Dezavantajları:
- Büyük bir darbe aldıklarında çatlayarak karşılık verirler.
- Çelik kadroya göre konfor biraz daha düşüktür.
- Kadronun hasar alması durumunda alüminyum kaynağı bulmak çok zordur.
Şimdi en çok tartışma dönen konumuz olan maşalara geçelim, eğer asfaltta sürecekseniz sabit bir maşa tercih edilebilir ancak dağ, taş ve stabilize yollarda yolculuk için ise seçenek amirtisörlü maşa oluyor.
Dilerseniz bu iki maşanın dezavantajlarına ve avantajlarına bakalım.
SABİT MAŞALAR:
Sabit Maşaların Avantajları;
- Amortisörlü maşaya göre yaklaşık olarak 1,5-2 kilo arasında hafiftirler.
- Genellikle sabit maşalarda daha çok bagaj/çamurluk montaj delikleri bulunur.
- Esnemediği için gücü direk yola aktarırlar.
- Amortisörlü maşalardaki gibi bakım derdi yoktur.
Sabit Maşanın Dezavantajları:
- Amortisörlü ön maşalara göre ciddi derecede konforsuzdurlar.
- Uzun sürüşlerde yerden gelen titreşimleri sürücülere direk olarak aktardıkları için bilek ağrıları ortaya çıkabiliyor.
- Ufak zıplamalarda bisikletin yerle temasının kopmasına sebep olarak dengesizlik oluşturabilirler.
AMORTİSÖRLÜ ÖN MAŞALAR:
Amortisörlü Maşaların Avantajları:
- Yerden gelen titreşimleri sürücüye iletmezler.
- Çok konforludurlar.
- Kilitlenebilir olanları düz yollarda maşanın gücünüzü çalmasını engeller.
- Eğimli arazide ufak engellerde yerle bisikletin ilişkisini kesmez ve bu sebeple denge sorunu yaşanmaz.
Amortisörlü Maşaların Dezavantajları:
- Sabit maşalara oranla Ağırdırlar.
- Genellikle bagaj montaj delikleri az olur ve bagaj montajında ugraştıcıdır.
- Bakım yapmak gereklidir.
- Düz yolda kilitlense bile yine 1-2 santimetre esnemeye müsaitdir.
İşte tüm bu sebepleri göz önünde bulundurarak maşa seçimini rotamıza göre belirlememiz gerekmektedir. Çok uzun yollar yapmayacaksanız ve yük sorununuz yoksa Kilitli maşalar en iyi tercih gibi görünmektedir.
Şimdi ikinci konumuz olan Jant seçimiyle devam edelim.
26 İNÇ JANTLAR:
26 İnç Jantların Avantajları:
- Daha zor jant teli kırarlar.
- Dünyanın her yerinde bulunurlar.
- Daha kolay tırmanırlar.
- Standart normal 28 inç jantlara göre daha geniş lastik takılabilirler.
26 İnç Jantların Dezavantajları:
- 28″ inç jantlara göre engel geçerken çok küçük bir dezavantajları vardır.
28 İNÇ JANTLAR:
28 İnç Jantların Avantajları:
- Çabı daha büyük olduğu için bir Pedalda daha Uzun yol alırlar.
- Daha Kolay Engel Geçerler.
28 İnç Jantların Dezavantajları:
- Daha Çabuk Jant Teli Kırarlar.
- 26 İnç lastiklere nazaran daha zor bulunurlar.
- Genellikle 26 inç jantlara göre daha dar lastik takılabilir.
Tur bisikletleri için mavic jantlar önerilmemektedir. Ayrıca çift kat normal bir jantla çok daha rahat tur yapabilirsiniz, alüminyum jantlarda bu konuda sağlamdırlar.
LASTİKLER:
Tur bisikletçiliğinde en önemli konularından birisi lastiklerdir. Burada ortalama 5 milimetre patlak korumalı lastikler tercih etmek biİm işimizi kolaylaştırır. İç lastik olarak patlak koruması dolgulu veya normal kaliteli iç lastikler kullanabiliriz. Zırhlı lastikler + kaliteli iç lastik + patlak koruması sıvısı biçilmiş kaftan olur diyebiliriz.
SELE:
Sele seçerken oturma kemiklerinizi ölçüp ona göre sele alabilirsiniz veya gerdirilmiş deri sele alabilirsiniz. Bu konuda tur bisikletlerinde sele seçimi çok önemlidir. Mutlaka iyi bir sele kullanmanız gereklidir. Tur bisikletleri için özel üretilmiş seleleri tercih etmeniz daha konforlu bir yolculuk sunacaktır.
FRENLER:
Bisikletlerde fren sistemleri hayati bir önem taşımaktadır. Hele hele uzun yolda bu konu daha çok önem arz etmektedir.
V FRENLER:
V Frenlerin Avantajları:
- Bakımları kesinlikle çok kolaydır.
- Dünyanın her yerinde parça bulabilirsiniz.
- Parçaları çok ucuzdur.
- Çok basit bir yapıdadır.
- Fren Yaparken göbeğe baskı oluşturmazlar.
V Frenlerin Dezavantajları:
- Hidrolik frenler kadar hassas değildirler.
- Akort bozulmasından etkilenirler.
- Islak havalarda performansları genelde düşer.
- Çok çamurlu yerlerde çamurdan dolayı kilitlenebilirler.
HİDROLİK V FRENLER:
Hidrolik V Frenlerin Avantajları:
- Hassasiyetleri iyidir.
- V frenle aynı çalışma mekanizmasına sahip oldukları için frenleme esnasında göbeklere fazla yük bindirmezler.
Hidrolik V Frenlerin Dezavantajları:
- Aynı anda hem v frenlerin ve hemde disk frenlerin dezavantajına sahiptirler.
DİSK FRENLER:
Disk Frenlerin Avantajları:
- Hassasiyetleri çok iyidir.
- Yağmur ve çamurdan kolay etkilenmezler.
- Akort ya da akord ayarının bozulmasından etkilenmezler.
Disk Frenlerin Dezavantajları.
- Göbeklere çok fazla fren mukavemeti iletirler.
- Parçaları çok pahalıdır.
- Yedek parçaları kolay bulunmaz.
- Bakımları zordur.
- Çok soğuk havalarda içlerindeki yağların akışkanlık oranı değişir buda çok soğuklarda sorun çıkartması demektir.
Fren sistemi konusunda bakıldığında bakım, yedekparça ve kullanım kolaylığı konusunda ilk tercih V frenlerden yana olmaktadır.
Yolculuk öncesi yedek parça mutlaka yanınızda bulundurulmalıdır. Özellikle Fren teli, Papuç vs.vs.
GÖBEKLER:
Özellikle uzun yollarda göbek ciddi bir sorundur. Muhakkak yüksek kaliteli göbekler kullanmanız gerekmektedir. Tamiri zor bir parçadır. İnsanı hem zaman hemde psikolojikmen yıpratır.
Ayrıca uzun yollarda göbekten dinamolu sistemlerde enerji üretimi konusunda size destek vereceğinden tercih edilebilmektedir.
VİTES SİSTEMİ:
Tur bisikletlerinde her türlü vitesi kullanabilir. Dikkat etmeniz gereken en önemli nokta vites sisteminde çok fazla plastik aksam bulunmamasıdır.
Fren sisteminde olduğu gibi tura çıkarken yanınıza yedek parçaların olması elzem bir konudur. Özellikle aktarıcı için yedek kadro kulağı ve yedek akrarıcı tekerleği, vites telleri almalısız.
BAGAJLAR:
Hem ön hemde arka Bagaj seçiminde çelik ve fazla mekanik aksamı bulunmayan, lastikle heybelerin arasını iyi kapatacak, montajı sağlam bagajlarlar tercih edilmelidir.
Sonuç olarak katedeceğiniz mesafe ve yol durumuna, iklim koşullarına bağlı olarak seçimler yapmalısınız. Bütçenizi fazla zorlamadan kullanılabilirliği yüksek ekipmanlar kullanmanız yolculuk boyunca size konfor ve rahatlık sunacaktır.
Konuyla alakalı olarak ileveler oldukça yazımızda güncellemeler olacaktır.
Sağlıklı ve keyifli sürüşler dilerim.