Bir ayağı köyde diğer ayağı şehirde olan benim gibi kişilerin genelde ihtiyacıdır römork. Bende bu ihtiyaçtan hasıl Hem babamın (Logan) aracında hemde kendi aracımda kullanabileceğimiz römork yapmaya karar verdim. İmalat aşaması ve ölçülerini aşağıda aktarıyorum.
Akşamları iş çıkışı ve hafta sonları çalışarak birazda hava muhalefeti nedeniyle yaklaşık 1 ay süren bir çalışma sonrası römorkumuz hazır ve yürür halde.
Römork stabil ve gayet kullanışlı olmuştur. Hareket halinde Çekme, Savrulma, sarsıntı vb. negatif bir sorun yok ve gayet stabil gitmektedir. Yapacak kişilere örnek olması açısından ölçüler aşağıda.
RÖRMORK İHTİYAÇLARI
- Anadol Pikap Dingili makaslı (hurdacıdan)
- Dingil Borusu
- Makas Pimleri, Makas bağlantı U demiri ve Bakımı
- Dingil Borusu Tornalama ve Kaynaklama
- Bilya, Spral Taşı, Cıvata, Kapak klidi, Elektrot
- Profil, Saç ve Bükme
- Stop lambası + Boya + Kablo
- Çift Emniyet kilitli Kabplin
- Çıkma Tofaş El freni Tertibatı (hurdacıdan)
ARAÇ İhtiyaçları (Şuan için sadece Logana taktım. Lodgy için biraz daha bekleyeceğim) - Çeki Demiri
- Proje
- TSE ve Noter
Römork Ebatları Dıştan Dışa 125 x 210
MALZEMELER
1 adet 6mt 50×50 3mm Profil
1 adet 6mt 60×40 2,5mm Profil
1 adet 6mt 50×30 2mm Profil
1 adet 6mt 30×30 2mm Profil
1 Adet 125×250 2mmx2,5mm Baklava Saç Plaka
2 adet 100×200 1,5mm Düz saç Plaka
MALZEME KESİM ÖLÇÜLERİ
Şase Çerçevesi 3mm 50×50 Profil 210cm 2 Adet 115cm 2 Adet
Baba direkleri 3mm 50×50 Profil35cm 4 Adet
Çeki oku Çapraz Bağı 3mm 40×40 Profil 98cm 2 Adet
Şase iç ızgarası 2,5mm 50×30 Profil 115cm 4 Adet
Çeki Oku 2,5mm 60×40 Profil 310 cm 1 Adet
Taban Saçı 2×2,5 Baklava Saç 125x205cm 1 Adet
Yan Kapaklar 1,5 mm Düz Saç 200x35cm 2 Adet
Arka Kapak 1,5 mm Düz Saç 115x35cm 1 Adet
Ön Kapak 2×2,5 Baklava Saç 115x35cm 1 Adet
Çamurluk 1,5 mm Düz Saç 95x23cm 2 Adet
Arka Kapak desteği 2mm 30×30 profil 114cm 2 Adet
Tampon Arkası 1,5 mm Düz Saç 125x23cm 1 Adet
Tampon Çerçevesi 2mm 30×30 profil 119cm 2 Adet
Tampon Çerçevesi 2mm 30×30 profil 17cm 2 Adet
Tampon iç bağı 2mm 30×30 profil 11cm 2 Adet
Kapak Baskı Şekli Tampon Baskı Şekli (Plaka ve Stoplara göre) Yükseklik 35 cm, Derinlik 3 cm Göbek Derinliği 2cm Yükseklik İç 10cm, Dış 11cm
YAPIM AŞAMASI
• Dingil kesilerek defransiyel çıkartılıdı. Yerine iki aksı birleştirecek römork genişliği hesaplanarak aks uçlarına tornada bilya takarak boru kaynatıldı.
• Makas pimleri ve hareketli papuçları yenilendi.
• Makaslar dingile takıldı.
• Üzerine denge noktası hesaplanarak 3mm 50x50lik 210cm profiller yerleştirilerek makas bağlantıları koyuldu. Burada dikkat edilecek nokta, makas ile tekerlek arası mesafelerin eşit olması ve şase profillerinin ön uçlarının tekerlek merkezine uzaklığının her iki tarafında eşit mesafede ve ağırlıkta olmasına dikkat edilmeli. Bu eşitlik sağlandıktan sonra makas bağlantıları sabitlenmeli
• Paralel şase ara bölmeleri ölçümleri ve eşitliği bozmayacak şekilde köşeden köşeye gönyesinde olacak şekilde kaynatılacak.
• Römork ters çevrilerek iki tekerlek kampanası baz alınarak çeki okunun merkez noktası bulunacak. Merkez noktası bulunduktan sonra Kaplinin merkezinden (topuzun takıldığı nokta) sağ ve sol tekerlek ve kampanasına mesafesi eşit olarak ayarlanarak çeki oku sabitlenecek. Bu nokta çok önemli. Hata olmaması gerekmekte. Hatasız bir sabitleme yapılırsa römorkun yoldaki gidişinde sağa sola çekme olmayacaktır. Çeki oku doğru gönyede sabitlendikten sonra güzelce kaynaklanacaktır. Römorkun önünden çeki demirinin sağa ve sola yükte esnememesi ve yükün sadece çekiye binmemesi için resimde görüleceği üzere şaseden çeki okuna V şeklinde çapraz bağ atılmalı. Bu sayede ağırlığı ve gerilmeyi sadece çeki oku değil çapraz bağlar sayesinde şaseyede dağıtmış olacağız.
• Römork düz çevrilerek çeki demiri üstten de şase ara bağlantılarına güzelce kaynaklanacak.
• Üzerine 125×210 cm ebatındaki taban saçı şase gönyesinde olduğu için şaseye göre kaynaklanacak.
• Ben römorkun kapaklarını gerektiğinde yükseltmek için ilave sistemi yapacağımımdan dolayı köşelere baba direği koyuyorum. 50×50 Profil 35cm Köşelere 4 adet kaynatıyoruz.
• Baba direklerinin arasına ön ve yan kapakları sabitliyoruz. Bu arada kapakları yukarıda verdiğim ölçülerde preste baskı ve bükme işlemini yaptırıyoruz. Yukarıdaki ölçüler hazır saç plakasından zayiat vermeyecek şekilde çıkartıldı.
• Sağında solunda tüm kaynak işlerini bitirip römorkun tampon ve çamurluklarını montajlıyoruz.
• Tampon için büktürdüğümüz tampon saçının önüne 30×30 profilden çerçeve yapıyoruz. Burada önemli olan 17cm lik parçaların şaseye dik olarak kaynaklanması ve araya 119cm profilleri arka saçla beraber kaynatıyoruz. Stop lambaları için yerlerini belirleyip stopların yanlarına da 11cm lik ara parçaları kaynatıyoruz. Detayları resimlerden görebilirsiniz.
• Bu arada tamponu kaynatmadan önce çeki okunun içinden arkaya elektrik kablosunu çekip tamponun iç kısmına yakın bir noktadan çıkartıyoruz. Ardından tamponu kaynatıyoruz. Ben tamponu arka kapağa sıfır düzlükte kaynattım. Bunun 2 sebebi var. Birincisi römork yüklü iken arkası yere vurduğunda tamponun dik olarak koyduğumuz 30×30 profilleri yükü ve darbeyi absorde edecektir. İkincisi kapak sert olarak açıldığında kapağın tampona vurarak durması ve bu sayede kapağın ve menteşelerinin deforme olup eğrilmemesindir.
• Arka kapak hariç Montaj işlemi bittiğine göre artık astar ve boya işine geçebiliriz.
• Römork ters çevrilerek römorkun altındaki saç ve profiller yağdan arındırılmalı. Ya tinerli bezle silinmeli ya da bir pürmüz vasıtası ile yakılmalı. Hafif bir zımpara sonrası güzelce antipas özellikli astar boya ile astar atılmalı.
• Astar boya kuruduktan sonra yine boyacıdan alınan zift inceltilerek tercihen fırça ile koyu bir kıvamda römorkun altına güzelce uygulanmalı. Bu sayede aracın zemini su, çamur vb etkenlerden korumuş ve çürümesini engellemiş olacağız.
• Römorkun artık altı ile işimiz bittiği için düz olarak çevrilip arka kapağı montajlayacağız.
• Kapağın alt ve üstünden kapağın içinde olacak şekilde 30×30 profil geçiriyoruz. Yanlarına ise 3cm x 5cm ebatında köşebent şeklinde tercihen 4 mm bir saç büktürüyoruz. Bunun amacı kapağı kapattığımızda yan baba direklerine kapağın düzgünce oturmasını ve düzgün kapanmasını sağlamış olacağız. Ve profiller ile birlikte arka kapak hareketli olduğundan sağlam ve stabil hareket imkanı sağlamış olacağız. Hırdavatçılardan alacağımız kapak kelepçelerini de montajladıktan sonra komple temizlik sonrası hafif bir zımpara ve sonrasında Antipas özellikli astar boya ile 2 kat astar atılıp kurumasından sonra istediğiniz renk ile römorku boyayabiliriz.
• Dingil anadol pikap dingili olduğu için hazır fren tertibatınıda kullanabiliriz. Bunun için hurdacılardan el fren tertibatı alıp uygun gördüğümüz bir noktaya sabitleyerek çelik halat ile fren balatalarına bağlıyoruz. Ara gerdirme aparatı takarak ayarınıda istediğimiz şekilde yapıyoruz.
• Römorkun araca takılı olmadığı zamanlarda düzgün durabilmesi için birde ayak yapıyoruz. Ayağa dikey yay bağlarsanız açması ve kapaması rahat olacak ve boşluk yapmayacaktır.
• Astar boya sonrası da stop lambaları ve elektrik tesisatının çekilmesi ile tamponda kalan boşluğa plakamızı da takarak artık kullanıma hazır hale gelmiştir.
Muazzam bir paylaşım olmuş. Tüm ölçüleri ve detayları ile yazmanız römork yapmayı düşünenler için bir kılavuz olacaktır. Eli yatkın olanlar için gerçekten faydalı olacağını düşünüyorum.